fredag 17 mars 2017

Veckobrev för vecka 11

Hej där hemma!
 Denna vecka har bjudit på solsken och lite regn men nu är äntligen våren på väg. I onsdags pratade vi lite om att man ska ge varandra plustecken och inte minustecken. Att inte använda negativa ord utan istället vara positiv och försöka att alltid se det positiva i det man gör i skolan. Under SO-lektionerna har vi repeterat det vi gått igenom sedan tidigare. De har även fått hem frågan de ska besvara på provet. Lägger givetvis upp den här på bloggen (se nedan). I NO har eleverna arbetat med nervsystemet.




Läxa i svenska:
Samtliga klasser ska minst ha skrivit klart kapitel 2 (v.11) i Huset, annars måste de ta hem en papperskopia och skriva klart kapitlet i slutet av veckan. Samtliga elever ska ta hem ALLA sina kapitel (även de som inte är helt färdiga) för att läsa igenom och hitta ställen att förbättra, d.v.s. ”rätta”. Eleverna ska titta att…:
• Det finns stor bokstav på rätt plats
• Att texten innehåller en variation av långa och korta meningar.
• Var kan adjektiv stoppas in så att texten blir mer ”levande”?
Eleven gör markeringar/skriver in sina förbättringar på papperskopian. Ändringarna görs sedan på Ipaden i skolan under lektionstid.

Frågan till SO-provet

Klass 5D har vunnit pengar i en tävling. De ska nu tillsammans bestämma vad de ska göra med pengarna. Klassen vill fatta ett demokratiskt beslut.

Resonera om hur 5D kan göra för att komma fram till ett demokratiskt beslut!
Berätta vad som kan vara viktigt att tänka på och förklara noga hur det går till!
Du kan använda dig av begreppen i rutan.


Demokrati    Alternativ     Valsedlar      Majoritet
Representativ demokrati Direkt demokrati
Omröstning  Förslag       
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.